Časté otázky a odpovědi

Hotelový restaurační systém Agnis je jednoduchý, podívejte se na pár tipů k jeho obsluze.

 

Obecná řešení

  • Chyba typu "sql server error"

    Problém:

    Při spuštění nebo během práce s programem se objevují chyby typu "sql server error" obsahující popis typu " invalid request BLR at offset 13", " table id 433 is not defined ", apod.

     

    Řešení:

    Je poškozená databáze. V chybové hlášce je uvedeno, zda se jedná o databázi AGNISWORK.FDB, nebo AGNISDATA.FDB.

    Pokud se jedná o AGNISWORK.FDB:

    Ukončete všechny programy Agnis na serveru v procesech (správce úloh) ukončete oba procesy Firebird SQL server, vymažte soubor pracovní databáze AGNSIWORK.FDB. Tento soubor je umístěn ve složce /Agnis/Database/. Pokud nejde vymazat, restartujte počítač, aby se spustilo spojení na databázi. Pozor, nevymažte databázi s daty AGNISDATA.FDB !!!

    Pokud se jedná o AGNISDATA.FDB:

    Pokud můžete program spustit, zkuste v nabídce Servis provést "Záloha celé databáze". Pokud se záloha vytvoří, můžete provést v nabídce Servis "Osvěžení databáze", předtím musíte ale všude ukončit všechny spuštěné programy Agnis, nejlépe aby byla jistota, restartovat server, potom spustit Restaurační provoz nebo Recepci a spustit Osvěžení databáze.

    Pokud se záloha nevytvoří, můžete vyzkoušet spustit program AgniServis a v něm provést backup databáze v režimu oprav (nabídka Databáze / Backup databáze, tlačítko Upřesnit). Pokud se backup povede, můžete provést restore, tím se databáze spraví.

  • Nezobrazuje se nápověda

    Při vyvolání nápovědy se zobrazí jen seznam témat, ale místo samotného tématu se zobrazí chybová hláška "Navigace na webovou stránku byla zrušena".

    Jedná se o chybu v aktualizaci operačního systému Windows, podrobnosti viz. http://support.microsoft.com/kb/896054 

    Řešením je následující úprava registrů Windows:

    Otevřete, případně vytvořte následující větev registru:

    [HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREMicrosoftHTMLHelp1.xItssRestrictions]

    v této větvi vytvořte proměnnou (pokud tam již není)

    MaxAllowedZone  typu  dword

    a nastavte její hodnotu na 1 až 4 (zkuste nastavovat od 1 do 4, dokud nebude zobrazení helpů fungovat, na některém počítači může stačit hodnota 1, na jiném bude třeba potřeba hodnota vyšší).

  • Problém s tiskem účtenek, bonů na pokladně

    Problém:

    Netisknou se bony, případně účtenky nebo se zobrazují na obrazovku místo tisku na tiskárně.

    Řešení:

    Netisknou se bony, účtenky:

    Podle konfigurace vaší počítačové sítě se bony a účtenky mohou tisknou pomocí tiskového programu AgniPrin, který je po spuštění zobrazen jako malá ikonka Agnis s písmenem P v pravo dole v liště windows. Pokud tam tato ikona není, zkuste v nabídce windows Start / Všechny programy / Programy po spuštění najít a spustit program AgniPrin-tiskový server.

    Místo na tiskárnu se bony, účtenky zobrazují na obrazovku:

    Nejčastější příčinou bývá chybné číslo stanice, kterou má spuštěný program přidělenu. Zkontrolujte, zda jsou v záhlaví programu (horní modrý pruh okna programu) vedle názvu programu a vedle jména přihlášeného uživatele v hranatých závorkách ještě jedny hranaté závorky a v nich jméno stanice. Pokud ne, zkontrolujte ve vlastnostech ikony, kterou program spouštíte (pravé tlačítko myši na ikoně, volba vlastnosti), zda je "Spustit v" nasměrováno do složky "c:AgnisWork".

    Jak otestovat tisk přímo na pokladně:

    Přímo v programu Pokladna je nástroj, kterým můžete zjistit příčinu problémů s tiskem. Funkce se vyvolá přes tlačítko Funkce, záložka Další funkce, tlačítko Test tiskáren. Zde je vidět nastavení tisku bonů i účtenek, dá se vyvolat zkušební tisk a program vypisuje jednotlivé kroky tisku, případně se vypíše problém. Protože bony se mohou tisknout na různé výrobní úseky, u testování tisku bonů se musí vybrat úsek.

    Pokud tento nástroj v programu Pokladna nemáte, máte starší verzi programu. V tom případě si můžete provést upgrade z internetu.

  • Program nelze spustit, nelze se připojit k databázi

    Problém:

    Nelze spustit program, chyba typu:

    "Nelze se připojit k databázi
     server-agnis:c:agnisdatabaseAGNISDATA.FDBSQL

    Server Error: Unable to complete network request to host "server-agnis"."

    Řešení:

    Počítač (stanice), na kterém spouštíte Agnis nekomunikuje s počítačem, na němž je Agnis nainstalován (server). Pravděpodobně není funkční počítačová síť. Vyzkoušejte následující kroky:

    Vypněte počítač-stanici, restartujte počítač-server, po naběhnutí serveru zapněte stanici a zkuste spustit program Agnis.

    Pokud problém trvá, zkontrolujte, zda jsou zcela zasunuty konektory síťových kabelů do počítače, do serveru, do switchů.

    Pokud problém trvá, zvolte po dotazu možnost, že se má program sám pokusit zjistit příčinu chyby a obraťte se na vašeho správce sítě.

  • Špatné datum na účtence, při ubytování

    Program používá datum, které je nastavené v počítači. Zkontrolujte a případně nastavte správné datum ve vašem počítači. Nastavení data a času provedet tak, že poklepete na ikonu s časem v pravo dole v liště windows.

  • Inventura skladu

    Spusťte modul Restaurační provoz.
    Nastavte se na požadovaný úsek.
    Spusťte nabídku Sklady/Pohybové doklady/Výdej.
    Vyberte druh výdejového dokladu, například Výdej - Inventurní manka.
    Založit nový doklad/vyplnit hlavičku dokladu.
    Spustit inventuru (tlačítko "Inventurní výdejka" na spodní liště, vpravo).
    Zadat inventurní stavy/rozdíly převzít do výdejky (tlačítko "Převzít").
    Zpracovat položky dokladu.
  • Jsou vytvořené šablony pro tisk faktur?

    Pro tisk faktur jsou vytvořeny formuláře které je možno upravovat. Pro tisk faktur je nastaven výchozí formulář, ale před tiskem faktury je možno vybrat jiný. V Agnis je připravený formulář faktury v německém jazyce. Při tisku do tohoto formuláře jsou texty na faktuře německy, ale samotné položky faktury se tisknou tak, jak jsou zadány. Tyto texty Agnis nepřekládá, protože při vystavování faktury se mohou zadávat libovolně.

    Pro vyzkoušení tisku do německého formuláře je potřeba nejprve přidat německý formulář do dostupných formulářů:

    1. spustit modul Malé provozní finance:
    2. v nabídce Vydané faktury vybrat Formuláře faktur
    3. vybrat Nový formulář dle vzoru
    4. vyberte DE:Zákl.formulář-položky s DPH německy
    5. uložte převzatý formulář

    Tisk faktury do německého formuláře se potom provádí tak, že zobrazíte fakturu a vedle tlačítka Tisk je tlačítko Možnosti, kde se dá zvolit formulář faktury, do kterého se má tisknout.

  • Přidání nové pokladní položky

    Spusťte modul Restaurační provoz
    Nastavte se na požadavaný úsek, např. Restaurace
    Spusťte nabídku Kasa / Položky pořizovač
    Nastavte se na řádek, kam chcete položku vložit
    Klávesou F4 se přepněte do režimu změn
    Klávesou F7 vložte nový prázdný řádek
    Vyplňte základní údaje položky
    Vyplňte další údaje položky, které zobrazíte postupně tlačítky ve spodní části pořizovače.

  • V recepci se nedotěžují ceny z ceníku ubytování

    Řešení:

    modul recepce-číselníky-cenová období-vyplnit sloupec "OBD" a nastavit přes F2 období dle číselníku.

  • Jak nastavit číselnou řadu faktur

    Číselné řady faktur se nastavují nejlépe v nabídce Servis / Konfigurace hotelu /  "Průvodce", "Číselné řady". Kde je třeba u každého druhu faktury nastavit jak počátek řady, tak její konec. RR v čísle znamená rok. Číslo před "RR" je rozlišovací znak jednotlivých druhů faktur. Pokud před "RR" napíšete "20", výsledný tvar první faktury bude požadovaný 201200001.

  • Jak do úseku restaurace zadat další druh ceníku

    Restaurační provoz-číselníky-ostatní číselníky-č. 872a přes F4 a F7 přidat další řádek

  • 1

  • Nastavení tiskárny pro tisk účtenek, bonů

    Kasa, nastavení tiskárny pro tisk účtenek:
    - nainstalovat ovladače pokladní tiskárny do windows
    - Restaurační provoz / Servis / Konfigurace periferních zařízení:
        - nastavit se na příslušný řádek, pro tisk účtenek, tj. řádek, kde je ve sloupci “zařízení” hodnota “Uctenky”
        - klávesou F4 zapnout do režimu změn
        - nastavit se na hodnotu ve sloupci “Odkaz na zařízení”
        - klávesou F2 se vyvolá nabídka, v nabídce vybrat “Pokladní tiskárna win” a z rozbalovací nabídky vybrat nainstalovanou pokladní tiskárnu
        - tlačítko Převzít
        - klávesou F4 ukončit režim změn
     
    Pokud se tisknou objednávkové bony, je nastavení tisku bonů analogické, jen na řádku “Bony”.
  • 1